EUROPEJSKI DZIEŃ MÓZGU

#SzkołaMyśleniaPozytywnego

W dniu 18 marca, w szkole po raz pierwszy odbył się Europejski Dzień Mózgu. Dzień ten obchodzony jest w Polsce od 1998 roku i ma na celu zwrócenie uwagi na niezwykłą funkcję organu, którym jest mózg oraz propagowanie zdrowego stylu życia. Wydarzenie zainspirowała Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0 - program wsparcia psychoedukacyjnego, w którym uczestniczy nasza szkoła. 

Podczas wydarzenia uczniowie przygotowali „śniadanie dla mózgu”, czyli śniadanie, które dostarcza energii i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu. W konkurencji klasowej wygrała klasa 5, która przygotowała zdrowe, różnokolorowe śniadanie w formie bufetu i zachęciła uczniów do zdrowego odżywiania za pomocą wesołych rymowanek. W nagrodę otrzymali tydzień “luzu” bez prac sprawdzających. Najmłodsi, czyli klasa 4, przygotowali śniadanie na słodko, w wiosennej odsłonie, gdzie królowało masło orzechowe, mus czekoladowy, owoce i soki. Słodkie śniadanko zostało jako pierwsze skonsumowane. Klasa 6 ugościła nas pastą z awokado z czosnkiem w towarzystwie sera i zestawu apetycznych warzyw. Klasa 8 przygotowała pastę z awokado na krakersach, ciasto marchewkowe i sok. Chłopaki z klasy 7 postawili na tradycyjne kanapki z sałatą, pomidorkiem, ogórkiem i serem.

Dzięki temu wydarzeniu, nasi uczniowie mieli okazję posmakować różnorodnych produktów, które korzystnie wpływają na mózg, a przez to na zdolność do nauki. Mamy nadzieję, że dzięki temu, ich codzienne śniadania i  przekąski będą świadomie wybierane.

W marcu pracowaliśmy również nad tematem: “Lęki i motywacja”. Uczniowie i uczennice,  w ramach lekcji wychowawczych, wzięli udział w warsztatach profilaktyczno-badawczych . Celem warsztatów było lepsze, pełniejsze zrozumienie, jak uczniowie i uczennice postrzegają kwestie lęku i strachu – jak przekłada się to na codzienne funkcjonowanie i naukę w szkole. W czasie warsztatu zdobyliśmy wiedzę o sytuacji naszych uczniów i uczennic w zakresie zdrowia psychicznego, a w szczególności o sytuacjach trudnych i kryzysowych związanych z przejawami lęków, w tym lęków społecznych. Uczniowie tworzyli listy rzeczy i sytuacji, które powodują u nich lęk i wspólnie omawiali te lęki. Nauczyciele zwracali uczniom uwagę na to, że lęk może motywować do działania, nie zawsze musi być emocją negatywną.

W ramach 5- minutowych wyzwań, testowaliśmy motywacyjną technikę “Tak / Nie” na wprowadzenie do lekcji lub rozpoczęcie dyskusji. Każdy uczeń otrzymywał jedną kartę, następnie nauczyciel zarzucał problem, pytanie związane z tematem lekcji. Zadaniem dzieci było napisanie na kartach z jednej strony odpowiedzi tak lub nie, a z drugiej strony uzasadnienia. Nauczyciel zbierał wszystkie karty na dwa stosy i losował po dwie odpowiedzi z grupy „Tak” i z grupy „Nie”. Następnie odczytywał wybrane odpowiedzi.

Metoda “Tak/Nie” sprzyja rozwinięciu zainteresowania lekcją. Uczniowie w trakcie lekcji zmieniali swoje zdanie i samodzielnie dochodzili do prawidłowej odpowiedzi, byli osobiście zaangażowani w znalezienie prawidłowej odpowiedzi na postawione pytanie kluczowe.