Kreatywnie w szkole
#SzkołaMyśleniaPozytywnego
#SzkołaMyśleniaPozytywnego
Projekt “Szkoła myślenia pozytywnego 2.0”, zadanie na styczeń-luty 2024, dostarczył naszym uczniom i nauczycielom nowych, pozytywnych wrażeń. Społeczność szkolna pracowała nad ciekawym tematem: “Kreatywność”.
Nauczyciele odbyli szkolenie, podczas którego zastanawiali się, co rozumieją przez pojęcie kreatywność, jak wprowadzać na lekcji zadania pobudzające kreatywność, do czego potrzebna jest kreatywność. Samopoczucie przed zadaniami było różne, część grona deklarowała zainteresowanie tematem i zapał, a część zmęczenie. Najlepszą nauką jest doświadczenie, dlatego nauczyciele wykonali kilka zadań, które wymagały odrobiny kreatywności, odpowiadali na pytania praktyczne, wymagające pobudzenia wyobraźni oraz tworzyli łańcuchy skojarzeń ze słowem “kreatywność”. Nauczyciele zapoznali się z dziesięcioma skutecznymi zadaniami na rozwój kreatywności i wypowiadali się, które z nich mogliby wykorzystać na lekcji. Oto przykłady pomysłów na lekcję.
Wrażenia nauczycieli po szkoleniu były bardzo pozytywne, na pytanie, co zabierasz ze szkolenia, odpowiadali jak poniżej.
Podsumowując, wykonywanie zadań kreatywnych dostarcza nowej energii, o czym świadczą pozytywne wypowiedzi po szkoleniu. Ćwiczenia kreatywne dostarczają satysfakcji i zadowolenia. W szkole nie powinno zabraknąć czasu na zadania kreatywne.
W szkole przeprowadzono Tydzień wyzwań kreatywnych. Nauczycielom przedmiotów i wychowawcom udostępniono Karty wyzwań kreatywnych. Na początku lekcji uczniowie i uczennice wykonywali jedno wyzwanie wymagające kreatywności. Podejmowane wyzwania były dla uczniów ciekawe, dzięki nim udawało się rozpocząć lekcje z większą energią do działania. Kreatywność dla uczniów oznaczała: pomysłowość, ciekawość, odkrywczość.
W ramach zadania otwartego uczniowie dyskutowali nad zawodami, które wymagają kreatywności. Konkluzją było stwierdzenie, że kreatywność przydaje się w każdym zawodzie. Uczniowie opowiadali o osobach ze swojego otoczenia, które uważają za kreatywne, potrafili wskazać wiele wspaniałych cech danej osoby. Projektowali okładkę książki o sobie samym, tworzyli rysunki wymyślonych, fantastycznych zwierząt i opisywali nowe, niespotykane urządzenia. Dużo uśmiechu dostarczyła uczniom wspólna zabawa w układanie opowiadania z wylosowanym słowem.