Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej w Rzepiskach w sprawie czasowego kształcenia na odległość – styczeń 2021

Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej w Rzepiskach w sprawie czasowego kształcenia na odległość – styczeń 2021

 

Działając na podstawie:

  • rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  • 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020r. poz. 910 i 1378)
  • rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19(Dz.U. poz.1389, 1830 i1859) zarządza się, co następuje:
  • 1

W okresie od dnia 18 stycznia 2021r. do dnia 31 stycznia 2021r. zadania Szkoły Podstawowej w Rzepiskach w klasach IV – VIII realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia oddziału przedszkolnego i klas I-III odbywać się będą w trybie stacjonarnym.

  • 2

Ustala się następujące zmiany w trybie pracy szkoły:

  1. Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z planem lekcji na dany dzień. W wyjątkowych sytuacjach zajęcia mogą odbywać się w innych godzinach  niż wynika to z planu, ustalonych przez nauczyciela, o czym należy odpowiednio wcześniej poinformować uczniów i rodziców.
  2. Formą komunikacji pomiędzy szkołą, nauczycielami przedmiotu, wychowawcą a uczniami, opiekunami prawnymi są:
  • dziennik elektroniczny: https://sprzepiska.mobidziennik.pl/dziennik/
  • telekonferencje za pośrednictwem platformy Microsoft Teams (uczniowie klas IV-VIII mają założone konta) lub innej, wybranej przez nauczyciela i uczniów (w takim wypadku po stronie nauczyciela leży zadbanie o bezpieczne korzystanie z platformy i niedopuszczenie do tego, aby ktoś niepowołany włączył się do lekcji),
  • grupy społecznościowe (szkolna grupa Facebook oraz grupy klasowe dla klas 4, 5, 6, 7, 8, grupa W-F),
  • poczta elektroniczna (indywidualne konta nauczycieli),
  • platforma edukacyjna eurudyta.pl, na której nauczyciele przygotowują fiszki do nauki i sprawdzają stopień opanowania materiału za pomocą quizów, wszyscy uczniowie klas 4-8 mają założone konta,
  •  
  1. Konsultacje ucznia lub rodzica z nauczycielem odbywają się za pomocą wybranych sposobów komunikacji wskazanych w pkt. 2.
  2. Dla uczniów klasy VIII z przedmiotów egzaminacyjnych (język polski, język angielski, matematyka) organizowane są konsultacje w trybie stacjonarnym. Harmonogram konsultacji podaje się uczniom i rodzicom do wiadomości za pomocą dziennika elektronicznego.
  3. Uczeń zobowiązany jest do codziennego (w dni pracy szkoły) logowania i sprawdzania wiadomości w dzienniku elektronicznym oraz pobieranie z nich materiałów przesłanych przez nauczyciela.
  4. W ramach zdalnego nauczania, uczeń ma obowiązek:
  5. uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych poprzez odczytanie wiadomości i opracowań lekcji wysłanych przez nauczyciela przedmiotu, a podczas lekcji prowadzonej online uczestnictwa w niej w czasie rzeczywistym (brak takiej możliwości należy wyjaśnić/usprawiedliwić),
  6. systematycznego utrwalania wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym przez nauczyciela danego przedmiotu.
  7. Nauczyciele wykorzystują w pracy podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, płyty, filmy, piosenki, materiały dostępne na różnorodnych platformach edukacyjnych, w szczególności:
  • materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
  • zintegrowana platforma edukacyjna https://epodreczniki.pl/;
  • materiały dostępne na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  • https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje;
  1. Każdego dnia nauczyciel uzupełnia temat z poszczególnych zajęć w danym dniu oraz odnotowuje aktywność – „obecność” ucznia symbolem „e” (nauczanie zdalne), a także wpisuje zapowiedziane sprawdziany, prace klasowe i kartkówki.
  2. Nauczyciele monitorują aktywność uczniów i przekazują wychowawcom informacje na ten temat. Wychowawcy klas zobowiązani są do podjęcia stosownych działań w przypadku, gdy uczeń nie korzysta z ustalonych sposobów komunikowania się.
  3. Instrukcje dla uczniów powinny być proste i jasne, należy unikać treści nieistotnych.
  4. Ilość przekazywanego materiału w danym dniu winna być ograniczona do najważniejszych treści zawartych w podstawie programowej oraz uwzględniać możliwości psychofizyczne i techniczne wszystkich uczniów oraz ich rodziców, z uwzględnieniem czasu na efektywną naukę indywidualną i na odpoczynek.
  5. Czas jednej lekcji spędzonej przed komputerem nie powinien przekraczać 30 minut – pozostały czas lekcji należy zaplanować w taki sposób, aby uczeń pracował czytając tekst z podręcznika, pisząc w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie przedmiotowym.
  6. Przedmioty typu: plastyka, technika, muzyka, wychowanie fizyczne należy zaplanować w taki sposób, aby dziecko spędzało jak najmniej czasu przed komputerem – tylko tyle, ile jest konieczne, aby dzieciom wytłumaczyć jak mają wykonać zadania i je sprawdzić.
  7. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
  8. Monitorowanie postępów uczniów oraz weryfikacja ich wiedzy i umiejętności odbywa się w oparciu o wykonane przez ucznia i przesłane nauczycielowi zadania.
  9. Podstawowym sposobem informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce dziennik elektroniczny.
  10. Ocenianiu podlegają: prezentacje, referaty i zadania domowe, karty pracy, notatki, projekty, odpowiedzi ustne udzielane przez uczniów w trakcie wideokonferencji po umówieniu się z nauczycielem (zakres materiału: 3 ostatnie lekcje lub wcześniej wyznaczone zadanie ustne), ćwiczenia on-line (rekomendowane przez MEN, nauczycieli oraz utworzone przez pedagogów cyfrowe pomoce na potrzeby zdalnego nauczania), prace pisemne (wypracowania, kartkówki, sprawdziany itp.) pisane  z wykorzystaniem platform bądź w trakcie wideokonferencji po umówieniu się z nauczycielem (kartkówki i sprawdziany będą zapowiadane z odpowiednim wyprzedzeniem), prace plastyczne i techniczne.
  11. Oddanie pracy/zadania/projektu po jego wykonaniu odbywa się w formie papierowej lub elektronicznej (w formie pliku, skanu, zdjęcia) ustalonej przez nauczyciela i podanej do wiadomości ucznia.
  12. Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia obecną sytuację ucznia, jego wkład włożony
    w wykonanie danego zadania oraz systematyczność pracy.
  13. Nauczyciel po powrocie do szkoły może sprawdzić zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń ze zrealizowanych lekcji na odległość.
  14. Nauczyciel wpisuje oceny z poszczególnych zajęć w dzienniku elektronicznym zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania i zasadami szkolnego oceniania zawartymi w statucie Szkoły.
  15. Bibliotekarz realizuje swój zakres obowiązków, pozostając do dyspozycji uczniów, organizując dla nich konsultacje (za pomocą wybranych sposobów komunikacji wskazanych w pkt. 2.) w czasie pracy biblioteki oraz rekomendując literaturę oraz teksty kultury.